Hans
2/5
Ik begrijp niet goed wat de gemeente Cranendonck aan het doen is...
Overal zijn er bakken naast de wegen geplaatst om de 'snelheid' er proactief uit te halen. In toenemende mate worden wegen teruggebracht naar 30 km/u zones, wat op het oog wellicht veiliger zou moeten zijn. Helaas lijkt het erop dat er weinig rekening gehouden wordt met de realiteit buiten de kantooromgeving, waarbij er hoogstwaarschijnlijk blind gestaard wordt op statistiek.
Mijn observaties met betrekking tot de 30 km/u-zones:
- Mensen pakken uit verveling direct de GSM. Je ziet dit al bij de stoplichten (langer dan 10 seconden wachten is GSM pakken)
- Er wordt ingehaald in de 30 km/u-zones omdat dit gewoonweg geen snelheid voor autoβs is.
- Door verveling gaan mensen om zich heen kijken en verliezen ze hun focus op het verkeer.
- Bestuurders accelereren soms tot ~80 km/u om toch even snel voor een bepaalde wegversmalling voor te schieten.
- De tijd die "verloren" gaat in de 30 km/u-zones, wordt gecompenseerd door elders harder te rijden en hoe vertaald dit zich in de statistiek als er een ongeluk gebeurt?
- Fietsers halen auto's links en rechts in. Levensgevaarlijk!!
- Mensen rijden meestal maar 25km/u i.v.m. de excessieve boetes in Nederland (hoort tot de top van Europa), maar staan er niet bij stil dat de KM-teller ook nog eens 5Km/u naar boven afwijkt, resulterend in een effectieve snelheid van 20Km/u.
- Probeer eens onder de 30 km/u te rijden zonder constant op je snelheidsmeter te moeten letten, in plaats van op het verkeer.
Last but not least: voor de flitsers/gemeente is dit een geweldige melkkoe natuurlijk (zie voorgaande punt).
Narratief:
Ik vind dit doorgeslagen en betuttelende veiligheidsmaatregelen.
Feitelijk gezien zullen mensen altijd regels blijven overtreden en er zullen helaas ook altijd (dodelijke) verkeersongelukken zijn, maar dit gaat nergens meer over (i.e., de balans is weg en je verschuift het probleem).
Wat wordt de volgende stap, stoepranden van piepschuim?
Dat zijn 'my 2 cents'.