ronald V. D. H.
1/5
In 2017 hebben wij een nieuw huis laten bouwen, in eerste instantie zou de woning opgeleverd worden met een standaard CV installatie. Wij besloten de woning toekomst zeker te laten bouwen, dus de CV ketel moest plaats maken voor een warmte pomp en twee zone collectoren installaties. De bouwer kon niet leveren wat wij wilden en zou kwamen wij bij Van Wijk terecht.
Een informatief gesprek gehad met Martin van Wijk, de directeur, hij leek mij vertrouwt en kundig. Ook het type bedrijf (familie bedrijf met veel activiteiten in de directe omgeving) sprak mij aan. Hierdoor besloten wij om met van Wijk en niet met het bedrijf uit Zierikzee in zee te gaan. Ze waren zeker niet de goedkoopste maar alles kwam heel vertrouwd en kundig over.
Om tijdens de bouw van mijn woning geen verrassingen te krijgen op de scheidingslijnen van de bouwer en van wijk hebben we een gesprek georganiseerd om alles duidelijk te bespreken. Tot zover alles goed en iedereen blij.
Bij de levering van de spullen bleek dat we ineens twee voorraadkasten kregen i.p.v. een grote, oké ik ben niet de allermoeilijkste. De installatie wordt geplaatst en aangesloten, vanaf het allereerste moment kregen we heel slecht warmte in de vloer. Volgens Martin lag dit aan de slangen in de vloer, m.a.w. de bouwer moet dit maar oplossen. Maar geen van de 27 groepen van de vloerverwarming had voldoende doorstroming. Vreemd, diverse keren waren de monteurs van van Wijk langs geweest om de problemen op te lossen maar tevergeefs. De temperatuur in de badkamer had inmiddels de grens van 17 graden bereikt, de woonkamer was een krappe 19 graden. Moet er wel bij vermelden dat het buiten vriest dat het kraakt. Maargoed dat zou geen probleem mogen zijn.
Om voortgang te maken in het oplossen van de problemen maar het heft in eigen hand genomen en middels het aansluiten van de tuinslang bewezen dat er geen probleem zit in de slang van de vloerverwarming. Het resultaat vast gelegd op video en naar Martin van Wijk gestuurd, en wat denk je. Geen reactie.
De buiten temperatuur stijgt inmiddels en zo ook de binnen temperatuur. De temperatuur in woonkamer was reeds 27 graden😳. Best wel warm. Op een gegeven moment kwam er ook rook van de machine.
Van Wijk gaf aan het ook niet meer te weten, dus Nice zelf ernaar bij halen. De service van Nice is ronduit belabberd, ik hen drie weken moeten wachten voor een afspraak gemaakt kon worden. De monteur namens Nice kwam en stelde vast dat het filter in de verkeerde leiding zat, m.a.w. Alle vervuiling zat nu in de platenspeler i.p.v. het filter. Van Wijk heeft dat hersteld, de platen amateurisch met een tuinslangetje teruggespoeld, en weg waren ze weer.
Vervolgens kreeg ik de eind factuur, met meerwerk😂. Getuigd wel van lef.
We zijn nu inmiddels een jaar verder, de installatie werkt nog steeds niet. In de woning is het 27 graden, warm water heb ik niet.
Sinds mei ligt de kwestie bij mijn jurist, twee weken geleden is er een onafhankelijk expert geweest om de situatie in kaart te brengen. Van Wijk is of wordt een dezerdagen gedagvaard om deze situatie voor de rechter uit te vechten.
Al met al een hopeloze situatie, waar niemand op zit te wachten. Een nieuwe woning hoort een hoogte punt in je leven te zijn. Deze situatie geeft een zeer nare smaak aan het geheel.
Ik zou iedereen die geïnteresseerd is een warmtepomp- zonnecollectorinstallatie willen adviseren om verder te zoeken naar een kundig installatie bedrijf. Bij van Wijk kom je bedrogen uit.
Overigens, en dit meen serieus, de monteurs zijn stuk voor stuk vaklui welke vriendelijk en goed gemanierd zijn. Was hun baas ook maar uit dat zelfde hout gesneden.
Samenvattend, we zijn ruim 30.000 verder, hebben daar voor gekregen wat we niet hebben besteld. De geleverde installatie functioneerd niet, van Wijk doet helemaal niets om de problemen op te lossen. Dus op naar de rechter.
Wordt vervolg.